Siirry sisältöön
Koulutuspäivät Sähköinen posterinäyttely Apuvälinehuollon läpimenon seurannan kehittäminen

Posterit

Apuvälinehuollon läpimenon seurannan
kehittäminen Pohjois-Savon hyvinvointialueella

Hanna Happonen, Timo Miettinen, Kimmo Kostamo ja Repekka Puustinen (Pohjois-Savon hyvinvointialue) | Toni Karkkonen ja Sasu Rissanen (Servica Oy)


Apuvälinepalvelut ovat osa lääkinnällistä kuntoutusta ja lakisääteistä toimintaa. Apuvälineiden oikea-aikaisella saatavuudella on merkittäviä vaikutuksia asiakkaiden kuntoutumiseen ja kotona pärjäämisen edellytyksiin. Pohjois-Savon hyvinvointialueen Alueellinen apuvälinepalvelu (AAPA) aloitti toimintansa 1.1.2023. Kehittämisprojekti toteutettiin syksyllä 2023 ja keväällä 2024 yhteisteiskehittämisenä Pohjois-Savon hyvinvointialueen ja apuvälineiden huollosta ja puhdistuksesta vastaavan Servica Oy:n kanssa.

Apuvälineiden huollon vasteajat on määritelty sopimuksessa Servican Oy:n kanssa. Projektin aloitustilanteessa ei ollut tietoa, oliko palautetun apuvälineen huollon prosessissa viivettä, koska ei oltu määritelty, miten prosessin läpimenoaika mitataan. Projektin lähtökohtana oli selvittää huollon sujuvuutta suhteessa sovittuihin läpimenoaikoihin sekä tuottaa tietoa apuvälineiden huollon sopimuksen päivittämiseen.

Effector-tietojärjestelmään kertyvät tilastot apuvälineiden huollosta eivät suoraan palvelleet huollon prosessin läpimenon seurantaa. Vakioidussa apuvälineiden huollon (sis. puhdistus ja välivarastointi) prosessissa ei ollut aikaongelmaa erillisseurannassa palautustarkastus-huoltotyypissä (N=540) tammikuussa 2024. Apuvälineiden huollon vasteajat toteutuivat keskimäärin 1,4 vuorokaudessa tavoiteajan ollessa 9 vuorokautta. Projektin tuloksena kehitettiin apuvälineiden huollon (sis. puhdistus ja välivarastointi) läpimenon seurannan protokolla. Projektin tuloksia voidaan hyödyntää toiminnan seurannassa ja kehittämisessä.

Lisätietoja | hanna.happonen@pshyvinvointialue.fi


Lähteet: